De wereld wordt digitaal. Deze trend ontwikkelt zich in een rap tempo. Als bedrijf is het noodzakelijk hierop in te spelen. Om ervoor te zorgen dat je bedrijf niet alleen een statische website is, is het raadzaam sociale media mee te nemen in de online marketing strategie van je bedrijf.

Vooral de jonge doelgroep is hierop goed te bereiken. Nu blijkt dat het tijdstip van een post enorm veel invloed kan hebben of het effect van je bericht. Hieronder kan je per sociale media zien wanneer je online moet!

Facebook

Facebook is het belangrijkste sociale media kanaal. Het blijkt dat de meeste gebruikers dit medium gebruiken op donderdag en vrijdagmiddag. De belangrijkste uren zijn 13:00 t/m 16:00 uur.

Twitter

Twitter is een totaal ander kanaal. Op Twitter wordt voornamelijk als nieuwsfeed gebruikt. Er is dus niet één hele duidelijke piek te zien. Het gebruik is erg verspreid over de werkdagen. Hierbij zijn de drukste uren tussen 12:00 en 18:00 uur.

Instagram

Het blijkt dat Instagram het meeste wordt bekeken net na het weekend. Gebruikers willen zien hoe het weekend van anderen is geweest. Een post op maandag of dinsdag (15:00 t/m 17:00) zullen dus het meeste effect zorgen. Wil jij je richten op middelbare scholieren dan kan je het beste avonds posten.

Pinterest

In tegenstelling tot alle andere kanalen moet je een bericht op Pinterest in de ochtenden (08:00 t/m 11:00) van het weekend plaatsen. Mensen gebruiken dit kanaal om inspiratie op te doen.

Lokale tijden

Tot slot willen wij je er op attenderen dat je altijd rekening moet houden met tijdzones. Dit geldt voornamelijk voor internationale bedrijven. Je kunt daarnaast niet klakkeloos onderstaande tijden overnemen. Het kan zijn dat andere landen om andere tijden online actief zijn.

Denk hierbij aan Spanje en de siësta. Zij houden midden op de dag pauze. Dit heeft natuurlijk ook invloed op de tijd dat mensen online actief zijn. Het is daarom raadzaam te testen wanneer jouw doelgroep actief is.

Mocht sociale media belangrijk zijn voor je bedrijf dan is het verstandig een seo bureau of expert in te schakelen. Dit kan zowel intern als extern.