Een trend om de werkdruk van ondernemers te verminderen die het laatste jaar ook in Nederland in populariteit toeneemt is het inzetten van een virtual assistent. Hierbij laat je bepaalde taken verrichten door een assistent op afstand.
Hoe kan jou dit als ondernemer helpen, en welke voordelen brengt een virtuele assistent met zich mee ten opzichte van een normale personal assistent?
Wat is een virtual assistent?
Waarschijnlijk heb je de term al eens voorbij horen komen, maar wat is een virtual assistent nu precies?
Een virtual assistent, beter bekend als een VA, is een speciaal opgeleide professional die vanaf afstand jou en je team bijstaat met een aantal werkzaamheden.
Voorheen werden deze taken veelal verricht door persoonlijke assistenten. Deze werken echter bij jou op locatie, wat vanuit een kostenperspectief bekeken erg nadelig is.
Kosten
Dit brengt ons gelijk bij het sterkste argument voor VA’s en de belangrijkste reden tot de toename in vraag.
Bij een VA betaal je namelijk alleen maar voor de uren dat deze voor jou aan het werk is, in tegenstelling tot een personal assistent op locatie die je gedurende de hele werkdag moet doorbetalen, ook als er even wat minder werk voorhanden is.
Hierbij bespaar je dus veel kosten en kun je investeren in nieuwe groeimogelijkheden voor jouw bedrijf.
Welke taken kun je uitbesteden?
Wanneer je een eigen onderneming runt ben je eigenlijk altijd wel druk in de weer. Of je nu aan het werk bent aan een project of voor een klant, bezig bent met de acquisitie of je boekhouding in orde maakt, je moet je tijd strak indelen en prioriteiten stellen om maximaal te kunnen presteren.
Hier kan een VA je bij helpen door een groot aantal taken bij jou uit handen te nemen.
Vaak wordt er gedacht dat een VA alleen aan klantencontact doet via webchat, maar dit is een misvatting. De huidige VA is een veelzijdige asset voor iedere onderneming.
Bij het type taken dat virtuele assistenten kunnen verrichten kun je onder meer denken aan administratieve taken, zoals het beheren van rapporten en agenda’s van jou en je personeel, maar ook aan telefonisch klantencontact of een virtuele helpdesk.
Daarnaast zijn er ook aanbieders van virtuele assistentie die kunnen bijstaan in het uitvoeren van gedegen onderzoek, zoals bijvoorbeeld het vinden van nieuwe producten of het doornemen van databronnen.
Conclusie
Wanneer je als onderneming wilt groeien maar nog geen persoonlijke assistent op je salarislijst wilt hebben, is een virtual assistent de oplossing. Deze zeer kostenefficiënte methode wordt al door veel bedrijven gehanteerd en we verwachten dat dit de komende jaren sterk zal toenemen.