Steeds meer bedrijven werken met influencers om hun product of dienst te promoten. Er zijn meerdere influencer marktplaatsen die software aanbieden waarop samenwerkingen met social influencers centraal staan.
Door een samenwerking aan te gaan is het voor een merk mogelijk om heel precies binnen de juiste doelgroep te adverteren. Om zo de doelgroep te inspireren en mogelijk tot aankoop te stimuleren.
Hoe gaat influencer marketing in zijn werk?
Een adverteerder plaats zijn campagne op een van de platformen voor een standaard bedrag (variërend van platform). Vervolgers kan je ervoor kiezen om zelf opzoek te gaan influencers die aansluiten op jouw campagne of je kan ervoor kiezen om je campagne open te zetten en afwachten welke influencers contact met jou opnemen.
In het profiel van de influencers is allerlei relevante informatie zichtbaar. Zoals het bereik van de influencer, welke kanalen zij gebruiken en informatie over de doelgroep van de influencer. De meeste online influencer marketing marktplaatsen zorgen dus alleen voor de uitwisseling van contactgegevens, nadat het zogenoemde ‘ijs is gebroken’ stapt de tussenpersoon eruit en is het aan de adverteerder om het beste uit de campagne te halen.
Het is de eigen verantwoordelijkheid van de adverteerder dat de gestelde doelstellingen worden behaald, door bijvoorbeeld een concrete briefing en de selectie van de influencers.
Wat kan je verwachten van een influencer marketing campagne
Als bedrijf weet je niet welke influencers er zijn aangesloten bij het platform, het bereik is niet altijd het belangrijkste. Zorgen voor een goede samenwerking waarin de influencer ruimte krijgt om zijn of haar creativiteit te gebruiken is het belangrijkst.
Het aantal volgers van een influencer zegt niet alles, via een platform kan je heel goed zien dat influencer met een kleiner aantal volgers een veel grotere engagement hebben dan influencer met miljoenen volgers.
Hoe kan dit? Dat komt doordat er veel meer interactie kan ontstaan met 2500 volgers dan dat je dat voor elkaar krijgt met 10 miljoen.
Welke prijzen hangen er aan influencers
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt, maar denk niet dat een influencer voor niks werkt. De grote namen op YouTube en Instagram hebben letterlijk een eigen merk opgericht en daar hangt een prijskaartje aan.
Een overweging die je zou kunnen maken is om een deal te sluiten met de desbetreffende influencer, stuur een gratis paar schoenen op of laat hem of haar overnachten. Zolang de volgers het interessant vinden zal jouw campagne werken.
De influencers weten als geen ander waar hun volgers warm van worden, dus is het belangrijk om de influencer zijn werk te laten doen.
Is influencer marketing tijdrovend?
Als influencer marketing een nieuw gebied is voor jou dan is het makkelijk om via een platform te werk te gaan. Via een platform kom je snel in contact met relevante influencers voor jouw merk of product.
Vaak wordt influencer marketing nog gezien als te tijdrovend, maar zodra je het op de juiste manier aanpakt zal je merken dat het juist een hele goede zet is geweest.
Bron: Juulr.com