Als ondernemer kan het zijn dat je op een punt komt waar je een adviesbureau in de arm moet nemen. Dat kan zijn om de financiën op orde te brengen en houden, maar ook om advies te krijgen voor vervolgstappen van de onderneming.
Het ene adviesbureau is het andere echter niet: je hebt goede en slechte bureaus. Hoe vind je nou precies het juiste bureau?
Managing-IT.nl geeft je drie tips die je kunnen helpen tijdens de zoektocht.
1. Referenties buiten het bedrijf om
De meeste adviesbureaus die ook een eigen website hebben, zullen hier ook referenties hebben staan. Je mag er in principe vanuit gaan dat dit geen neprecensies zijn en de genoemde bedrijven daadwerkelijk tevreden zijn met het bureau.
Toch kan het geen kwaad om ook buitenom meer informatie in te winnen. Heb je binnen de onderneming een groot netwerk met andere bedrijven, dan kun je vaak vrij snel via-via horen wat de reputatie van een adviesbureau is.
2. Is het adviesbureau goed voor zichzelf?
Veel adviesbureaus bieden diensten aan die ook voor henzelf relevant zijn. Het simpelste voorbeeld is een adviesbureau dat adviseert op basis van UX en/of SEO.
Is de website van een bedrijf die dit adviseert slecht op het gebied van UX en SEO, dan zegt dit waarschijnlijk ook iets over het eindproduct dat ze afleveren bij een klant.
Dit is natuurlijk niet in ieder werkgebied even makkelijk, maar ook hier kun je vanuit de markt en het eigen netwerk vaak aardig wat informatie inwinnen.
3. Kies voor transparantie en visie
Ben je aan het praten met verschillende adviesbureaus, dan merk je vaak al snel bij welk bedrijf transparantie heerst en of het bedrijf een duidelijke visie heeft binnen het vakgebied.
Met transparantie bedoelen we onder meer helderheid over mogelijk doelstellingen, de haalbaarheid hiervan en bovendien goede persoonlijke communicatie, waarbij je snel feedback kunt leveren.
Uit eerste gesprekken wordt doorgaans al snel duidelijk hoe het met deze zaken gesteld is bij een adviesbureau. Doe hiermee je voordeel en maak geen concessies op dit gebied.