Als je bij een groot bedrijf werkt, zal je het ongetwijfeld herkennen. In elke e-mail, brief en meeting wordt er zakelijk jargon gebruikt. “Beste collega’s” begint de onpersoonlijke e-mail.
Hierna volgt er feitelijke informatie zonder ook maar een schrijntje emotie. Afgesloten wordt met “Met vriendelijke groeten,”.
Je kunt denken: Dat is professioneel, zakelijk, en dan heb je een punt. Er zijn zeker voordelen verbonden aan het houden van afstand als je bij een groot bedrijf werkt.
Als je als ondernemer aan de slag wil echter, moet je deze koude manier van werken snel achter je laten.
Wees persoonlijk
Als je begint als zelfstandig ondernemer wil je jezelf onderscheiden. Dat doe je niet door te communiceren met zakelijk jargon.
Daar wordt men niet enthousiast van en je wordt vergeten. Gebruik je persoonlijkheid en laat deze terugkomen in al je communicatie.
Op deze manier zullen mensen je opmerken en onthouden. Als je je zaakjes dan ook goed geregeld hebt, zal je zeker vooruitgang boeken.
Vertel een verhaal
Als je een opening wilt vinden als ondernemer op een nieuwe markt, moet je business een verhaal vertellen.
Mensen moeten het verhaal herkennen en zich ermee kunnen identificeren. Vertaal het verhaal van je business naar jouw ervaring die je daar hebben gebracht. Welke tegenslagen ben je tegengekomen?
En welke successen?
Dan heb je een spannend verhaal wat blijft hangen.
Herkenbare eigenschappen
Als je een connectie wil met iemand moeten ze zich in jouw schoenen kunnen verplaatsen. Mensen willen graag omgaan met individuen waarmee ze zich kunnen identificeren.
Op jouw beurt moet je jezelf dus in hun schoenen verplaatsen. Als je weet wat de collega’s in jouw business beweegt, kun je daar gebruik van maken in jouw communicatie.
Weef het in je spraak en verwerk het in je schrijven.
Wees hartelijk
Het klinkt voor de hand liggend, maar als je zakelijk jargon gebruikt, doe je het niet. Wees hartelijk.
Als je stoïsch in je omgang blijft, zal iedereen je onenthousiast vinden overkomen en zal je niemand inspireren.
Praat een-op-een met collega’s, stuur niet alleen droge e-mails. Laat mensen oprecht weten wat je denkt en geef hen ook de mogelijkheid dit te doen.
En als iemand je helpt, kijk diegene dan aan en zeg een welgemeend “dankjewel”. Deze kleine persoonlijke interacties zullen je relaties om je heen sterk verbeteren.
Betrokken en persoonlijk
Samenvattend komt het erop neer dat je als ondernemer een persoon wilt zijn en geen werknemer.
Je hoeft je niet te bewegen in het strenge formele framework van een groot bedrijf, dus doe dit ook niet. Verberg je persoonlijkheid niet, maar gebruik deze om jouw onderneming een persoonlijke flair te geven.
Verweef jouw successen en struikelblokken in het verhaal van je onderneming. Hier kunnen mensen zichzelf in herkennen.
Ten slotte is dat je niet alleen zelf een persoon bent, maar dat je ook de personen om je heen behandelt als personen en niet als “beste collega’s”.
Met deze tips kun je boven het maaiveld uitkomen en jezelf onderscheiden binnen jouw niche.