Het lijkt steeds vaker voor te komen: storingen bij de grotere telecompartijen. Na een grote storing bij KPN, die ook leidde tot een langdurige onbereikbaarheid van noodnummer 112, is het wederom KPN waar het misgaat.
Dit keer iets minder ernstig, maar nog altijd zorgwekkend. In Zuid- en Midden-Nederland is interactieve televisie van KPN onbereikbaar. Klanten melden dat zij enkel de boodschap “zender niet beschikbaar” te zien krijgen.
Het lijkt erop alsof er steeds vaker storingen zijn bij de grote partijen. Maar is dat zo, en zo ja, waar ligt dat aan?
Storing KPN
De huidige storing bij KPN betreft wederom een groot deel van Nederland. Hoewel onbereikbaarheid van interactieve televisie niet in de buurt kom van de ernst van onbereikbaarheid van 112, blijft het een opvallende zaak.
Een woordvoerder van KPN meldde namelijk eerder dat de oorzaak niet bekend is. Hoewel storingen vaker voorkomen, is men over het algemeen ook vrij snel achter de oorzaak. Hoewel dat los staat van de snelheid waarmee een storing daadwerkelijk wordt opgelost, is het een opvallende openbaring.
De storing houdt inmiddels een uur aan, zonder verdere updates vanuit KPN. De storing bestaat ook bij KPN-merken Telfort en XS4ALL.
Ook bij Storingen.help regent het klachten en meldingen over de storing, onder meer met de zogenaamde foutcodes 301 en 561.
Zien we steeds vaker storingen?
Voor velen voelt het alsof er steeds vaker storingen zijn bij televisie, internet en telecom. Toch komt dit niet geheel naar voren uit de cijfers.
Hoewel er in 2017 een flinke stijging was die sindsdien min of meer aanhield, is dit volgende het onafhankelijke agentschap telecom vooral vanwege het feit dat kleinere providers steeds vaker melding doen, ook van storingen met een kleine impact.
Simpel gezegd: er wordt sneller gemeld, maar het aantal storingen neemt niet per se toe.
Het feit dat de telecombedrijven steeds groter worden kan wel van invloed zijn. Zo fuseerden Vodafone en Ziggo in Nederland en ging vaste telefonie en televisie over van Vodafone naar T-Mobile. Vervolgens werd ook Tele2 overgenomen door T-Mobile.
Het effect kan zich bij storingen uittekenen: een storing bij één partij treft een groter deel van Nederland en dus is de impact groter. Daardoor horen we meer over storingen, terwijl het absolute aantal storingen niet per se toeneemt in de afgelopen jaren. Wel is 2019 een redelijk ongelukkig jaar voor KPN na de grote 112-storing waar ook nog veel onbekend is over de oorzaak.
Update: de storing is opgelost. De oorzaak lag waarschijnlijk bij een kapotte server.