Als bedrijf wil jij je klanten altijd tevreden houden. Niet voor niets behoort dit vaak tot een van de belangrijkste doelstellingen van je onderneming. Maar wist je dat je een klanttevredenheidsonderzoek voor meerdere doeleinden kunt inzetten? Door middel van een goed onderzoek kan je als bedrijf het verschil maken, waardoor het natuurlijk ook meer zal opleveren. In deze blog vertellen we je wat een klanttevredenheidsonderzoek is, wat de voordelen hiervan zijn en waarvoor je dit allemaal kunt inzetten.
Wat is een klanttevredenheidsonderzoek?
Een klanttevredenheidsonderzoek, ook wel klantonderzoek, is een onderzoek om de tevredenheid van je in kaart te brengen. Je krijgt namelijk inzicht in hetgeen waar klanten tevreden over zijn en waar klanten juist niet tevreden mee zijn. Als bedrijf levert een klantonderzoek veel relevante informatie op die je kunt gebruiken om je dienstverlening te verbeteren.
De voordelen
Of je nou een klein bedrijf bent, je dienstverlening wilt verbeteren of meer omzet wilt behalen, een klanttevredenheidsonderzoek is een goede eerste stap. De tevredenheid van je klanten zegt namelijk hoe succesvol jij als bedrijf bent. Wij hebben alle voordelen van een klantonderzoek hieronder op een rijtje gezet:
- Een klantonderzoek geeft inzicht in hoe klanten je dienstverlening ervaren. Je krijgt dus meer kennis over je klanten en in de customer journey die zijn afleggen. Met deze belangrijke kennis kan jij potentiële klanten overtuigen om je diensten of producten te laten afnemen. Zonder deze input laat je dus belangrijke kansen liggen die je concurrenten misschien wel gaan pakken!
- Tevreden klanten blijven langer klant en geven in het algemeen meer uit dan nieuwe klanten. Bovendien zullen je collega’s hier ook blij mee zijn: het is een stuk leuker om te werken met klanten die tevreden zijn. Daarnaast zullen blije klanten jouw bedrijf sneller aanbevelen wanneer ze tevreden over de samenwerking zijn.
Maar andersom geldt dit natuurlijk ook! Negatieve ervaringen of ontevreden klanten kunnen al gauw leiden tot negatieve reviews of zelfs tot een slecht imago. Dit kan weer effect hebben op je sales, waardoor je omzet mogelijk daalt. Een succesvolle onderneming weet dus wat klanten willen en hoe zij tevreden gehouden worden.
- Een ander belangrijk punt is je marketingstrategie. Met een goed klantonderzoek krijg je namelijk inzicht hoe effectief je strategie is en op welke punten jij als bedrijf je onderscheidt. Worden klanten goed bediend of vraagt dit om een andere aanpak? Op basis van de klanttevredenheidsonderzoek kan je bepalen of je de juiste koers heb bepaald.
- Aan de hand van het klantonderzoek weet jij of je huidige producten en/of diensten voldoen aan de wensen van je klanten. Bovendien kan je concreet vragen welke welke verbeterpunten zij zien of welke belangrijke ontwikkelingen zij binnen hun branche zien. Deze ontwikkelingen kunnen namelijk ook interessant voor jouw bedrijf zijn op het gebied van productontwikkeling. Dat een product nu goed verkoopt, is geen garantie dat het in de toekomst een succes blijft. Behoeften veranderen continu en daarom is productontwikkeling essentieel voor het behouden of vergroten van je marktaandeel.
- Omdat je meer inzicht krijgt in de behoeften van de klant kan jij je organisatie efficiënter inzetten. Diverse bedrijfsprocessen worden onder een loep genomen om de efficiëntie te verhogen. Men wil steeds meer doen met minder werknemers.
Een belangrijke valkuil is dan ook dat veel organisaties gaan snijden in de personeelskosten zonder onderzoek te doen naar de behoeften van de klanten. Deze bezuiniging kan in eerste instantie een aanzienlijke besparing opleveren, maar kan tevens ook zorgen voor een daling in de omzet doordat deze aspecten juist belangrijk bleken te zijn voor een groot deel van jouw klanten. Een klanttevredenheidsonderzoek is daarom essentieel om veilig te kunnen bezuinigen. - Klantonderzoeken kunnen bijdragen aan klantgerichte medewerkers. Door middel van het onderzoek weten je medewerkers wie hun klanten zijn, wat hun behoeften zijn en wat er van ze wordt verwacht. Aan de hand van hun input kunnen je medewerkers een betere service bieden en kan er actief worden ingespeeld op de behoeften van je klanten.
Conclusie
Een klantonderzoek kan, naast het tevreden houden van je klanten, voor meerdere doeleinden worden ingezet. Zo krijg je meer inzicht in de customer journey en de behoeften van je klant om je producten en/of dienstverlening te kunnen ontwikkelen. Ook geeft het inzicht hoe effectief je marketingstrategie is, nieuwe ontwikkelingen in de markt en kunnen je medewerkers beter inspelen op de verschillende behoeften van de klant.