Wanneer je een bedrijf of onderneming hebt kun je tegenwoordig niet meer om een eigen website heen. Niet alleen is een professionele bedrijfswebsite het uithangbord van je bedrijf, ook vindt een groot deel van aankopen en het genereren van leads tegenwoordig online plaats.

Waar moet je precies op letten wanneer je een bedrijfswebsite laat maken? In dit artikel lichten we de belangrijkste voor- en nadelen toe van het volledig uitbesteden van webdevelopment en het werken met een Content Management Systeem.

Volledig uitbesteden van webdevelopment

In principe heb je twee opties wanneer je een bedrijfswebsite wilt laten maken.

De eerste mogelijkheid is om eenmalig de opdracht uit te zetten bij een webdeveloper. Vaak wordt er vooraf een vast bedrag afgesproken en wordt de site binnen een aantal weken opgeleverd.

Voordelen

Het voordeel hiervan is dat je meestal een eenmalige investering doet en zelf weinig tot geen omkijken naar de site hebt, ook in de toekomst niet. Deze optie is daarom met name geschikt voor websites die louter dienen als visitekaartje en die niet vaak voorzien hoeven te worden van nieuwe content.

Nadelen

Hoewel het handig is om alles in één keer uit te besteden is het voor veel bedrijven echter noodzakelijk om gedurende het jaar aanpassingen te maken op de site om zo up to date te blijven. Denk bijvoorbeeld aan het publiceren van nieuwsberichten en het toevoegen van nieuwe diensten of producten wanneer je een webshop beheert. Om dit te kunnen doen zul je met een CMS moeten werken.

Efficiënt werken met een Content Management Systeem

In de meeste gevallen is een Content Management Systeem, beter bekend als een CMS, de juiste keuze. Zoals de naam al zegt heb je met een CMS zelf het beheer van content op je site in de hand.

Voordelen

Het voordeel van een CMS is dat je zelf veel controle hebt over de inhoud van je site. Ook hoef je niet eerst je developer te contacteren wanneer je een aanpassing wilt laten maken. Perfect dus voor doe-het-zelf ondernemers met tijdgebrek!

Bekende internationale CMS voorbeelden zijn WordPress en Magento. Een goed Nederlands alternatief is Websitemachine.

Het voordeel van de Websitemachine is dat je naast een gebruiksvriendelijk CMS ook een functie krijgt om zélf snel eenvoudige sites te maken, zonder dat er enige kennis van code vereist is. Handig dus voor als je snel een een site live wilt hebben en dit volledig zelf wilt doen.

Nadelen

Werken met een CMS kent eigenlijk weinig nadelen, behalve dan dat het tijd kost om zelf content toe te voegen aan je site. Echter is dit vaak vele malen goedkoper dan wanneer je voor elke wijziging je developer moet inschakelen.

Werkt jouw bedrijf daarom nog steeds zonder bedrijfswebsite? Investeer vandaag nog in de toekomst van je bedrijf en laat jezelf online zien!