Instagram is een van de populairste social media kanalen in Nederland en daar moet je als bedrijf dus optimaal gebruik van maken. Hoe zorg je voor een goede PR op Instagram? Met PR schep je een goed imago en, als je het goed doet, geniet je publiciteit.
Dus als je Instagram goed gebruikt en veel volgers krijgt, betekent dit veel goeds voor je PR.
Vergroot je bereik
Wat kunnen Instagram volgers betekenen voor je PR? Ten eerste vergroot je je bereik enorm. Hoe meer volgers, hoe meer likes en reacties, en dat betekent dat jij voor Instagram interessant wordt.
Op basis van volgers, reacties en likes bepalen ze of je vaker getoond gaat worden op bijvoorbeeld de pagina van voorgestelde berichten.
Interactie met je klanten
Veel volgers op Instagram gaan er ook voor zorgen dat het imago van je bedrijf groeit. Dit bereik je niet alleen door likes, maar ook door de interactie met je klanten.
Stel bij het plaatsen van je foto een vraag, plaats regelmatig een win- of kortingsactie en maakt gebruik van Instagram Stories. Zo bouw je een betere band op met je klanten.
Gratis reclame
Als je het een beetje goed doet, kunnen veel volgers je een heleboel gratis reclame opleveren. Als ze je bericht delen of anderen in je posts taggen heeft dit positieve gevolgen voor jou.
Speel hier dus ook op in, vraag ze bijvoorbeeld anderen te taggen of een bericht te delen. Langzamerhand groeit het aantal volgers en dus ook de PR van jouw bedrijf.
Hoe krijg je volgers op Instagram?
Dit lijkt makkelijker gezegd dan gedaan, want hoe krijg je nu zoveel volgers op Instagram? Het is vooral belangrijk om je te verdiepen in je doelgroep. Bekijk hun interessegebied en speel daarop in.
Maak gebruik van de juiste hashtags, bekijk wat trending is en kijk of je hier iets mee kunt doen. Wat is je doel? Het inspireren van mensen of oproepen tot actie. Hoe doe je dat? Post regelmatig foto’s van goede kwaliteit, creëer een overzichtelijke feed, maar besteed ook aandacht aan je profielfoto en bio.
Wissel af tussen informatieve, luchtige en persoonlijke posts en maak gebruik van influencers.