Door middel van zoekmachineoptimalisatie kan een website beter vindbaar in de zoekmachines gemaakt worden. Zoekmachineoptimalisatie, vaak ook wel SEO genoemd naar het Engelse search engine optimization, is essentieel voor een goed-converterende website.
Voor veel branches is een online campagne van groot belang om succes te worden en blijven. Met behulp van een gedegen SEO-campagne kunnen leads gegenereerd worden die anders aan de organisatie voorbij waren gegaan.
Hoewel nog steeds vaak wordt gedacht dat men SEO ‘erbij’ kan uitvoeren en dat dit bovendien zonder grote kennis uitgevoerd kan worden, is dit slechts zelden het geval.
SEO omvat een groot aantal taken die ieder een kleine bijdrage leveren aan de uiteindelijke posities van een website voor relevante zoektermen.
Managing-IT bespreekt vijf zaken die belangrijk zijn binnen SEO en leadgeneratie.
1. Vooronderzoek
Een organisatie heeft doorgaans een goed beeld van de doelgroep, de diensten of producten die deze doelgroep zoekt en hoe de organisatie kan aansluiten op deze wensen.
Dit is echter niet voldoende voor een adequate SEO-campagne en hoog niveau van online leadgeneratie. Bij SEO draait het uiteindelijk om de relevante zoektermen die daadwerkelijk gebruikt worden.
Vooronderzoek is dan ook belangrijk voor een doelgerichte campagne.
Met vooronderzoek kan onderzocht worden welke zoektermen men gebruikt om op zoek te gaan naar een specifieke dienst of specifiek product.
Dit is doorgaans slechts gedeeltelijk intuïtief. Iemand die hondenvoer wil kopen, zal waarschijnlijk zoeken op hondenvoer kopen, maar er zullen meer zoektermen zijn die minder voor de hand liggen, maar wel interessant zijn voor de campagne.
Met software als de Google Keyword Planner, Ahrefs en Semrush kunnen interessante zoektermen geïdentificeerd worden.
2. Teksten
De teksten die op een website staan spelen op diverse vlakken een belangrijke rol. Aan de hand van goede teksten kunnen potentiële klanten overtuigd worden om te kiezen voor deze specifieke organisatie in plaats van een concurrent.
Daarnaast kan de tekst informerend zijn en uitleggen op welke wijze het product of de dienst antwoord geeft op een probleem van de bezoeker.
Ook voor SEO zijn teksten echter essentieel. Google (en andere zoekmachines) gebruiken de teksten op een site om te bepalen wat het onderwerp van de website is en laten dit zwaar meewegen in de uiteindelijke posities in de zoekresultaten.
Verkoop je hondenvoer, dan moet de website een grote, sterke tekst hebben rond hondenvoer. Een tekstje van 100 woorden zal zelden voldoende zijn om topposities te bereiken. Een tekst van 1000 woorden zal eerder worden opgepikt en tonen dat de website autoriteit heeft op het onderwerp, wat resulteert in hogere posities in de zoekresultaten.
3. Linkbuilden
Linkbuilden is het verkrijgen van links van andere websites richting de eigen website. Nog altijd bepaalt het zogenaamde backlinkprofiel van een website voor een groot deel de positie in de zoekresultaten, naar schatting zo’n 40%.
Bij linkbuilden is het belangrijk dat de links afkomstig zijn van relevante websites (vergelijkbaar of zelfde onderwerp), de site waar de link staat zelf sterk is en bovendien dat de website een groot aantal links ontvangt.
Met een sterk linkprofiel wordt het een stuk eenvoudiger om hoog terecht te komen in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines.
4. Sitesnelheid
Sitesnelheid wil zeggen dat een site snel laadt en bezoekers niet lang hoeven te wachten om de informatie te ontvangen die zij verwachten te vinden op de pagina.
Sitesnelheid is in de afgelopen jaren een steeds belangrijkere factor geworden voor SEO. Met name Google heeft een zware weging gegeven aan de sitesnelheid.
Het verbeteren van sitesnelheid is met name een technische taak, waar SEO experts bij kunnen helpen.
5. Interne linking
Naast links van andere websites richting de eigen site, is ook de interne linking van een site erg belangrijk.
Interne links zijn links die van één pagina op de site naar een andere pagina op een site linken. Items in een menu vallen onder interne linking, maar ook links die verwerkt staan in de tekst.
Het is belangrijk om iedere pagina op de website beschikbaar te maken door middel van een interne link, in het menu, de tekst of elders.
Op deze manier kan een web gevormd worden binnen de website. Doorgaans is het goed om de meeste interne links te versturen naar de belangrijkste pagina’s. Ook dit wordt opgepikt door Google en vormt een signaal dat het een belangrijke pagina voor de site, wat kan leiden tot hogere posities in de zoekresultaten.