De kans dat u een potentiële klant ook daadwerkelijk als klant weet te werven, kan door tussenkomst van een zoekmachine binnen een halve minuut zijn verkeken. Consumenten haken namelijk af zodra zij bij een zoekopdracht naar de bedrijfsnaam berichtgeving tegenkomen die de onderneming in een kwaad daglicht stelt.
Daarom is het voor een organisatie belangrijk om de online reputatie te managen en ervoor te zorgen dat de zoekresultaten op de eerste pagina recht doen aan de reputatie van de onderneming.
Online reputatiemanagement voor zoekmachines focust op de beeldvorming over personen, bedrijven, merken of producten in zoekmachines als Google en stuurt deze onder meer bij door neutrale of positieve content hoger in de zoekresultaten te positioneren dan negatieve berichten.
Belang van zoekresultaten
Consumenten vertrouwen steeds vaker op zoekmachines wanneer zij overwegen een dienst of product van een bedrijf af te nemen.
Deze zoekmachines tonen echter ook resultaten waarvan u als ondernemer liever niet wil dat potentiële klanten die zien. Zelfs als iemand al op zoek is naar de openingstijden en adresgegevens van uw bedrijf, kunnen negatieve berichten hem of haar doen twijfelen.
De kans bestaat dat een ondernemer die niet aan online reputatiemanagement doet het contact misloopt met een klant die vóór het gebruik van de zoekmachine juist van plan was om uit eigen beweging contact op te nemen.
In de meeste gevallen leidt een eerste bezoek aan de website van een onderneming bovendien niet tot directe conversie van een potentiële klant tot klant.
Bezoekers verlaten dan de website en kijken rond op internet naar informatie over de betreffende onderneming of haar concurrenten.
De eerste pagina met zoekresultaten die zij van de zoekmachines te zien krijgen is van groot belang en bepaalt of zij terugkeren naar uw website, of dat zij toch kiezen voor een ander bedrijf dat door online reputatiemanagement wél zorgdraagt voor de online beeldvorming.
Ongewenste pagina’s
Er zijn tal van voorbeelden te bedenken van pagina’s die potentiële klanten kunnen afleiden van uw website. Zo kunnen negatieve berichten het vertrouwen van deze klanten schaden.
U moet daarom vermijden dat u anderen aanleiding geeft dergelijke berichten online te plaatsen. Als dat toch gebeurt, kan de schade nog worden beperkt door adequaat te reageren op de negatieve berichten (in gesprek gaan, interne processen aanpassen, etc.).
De belangrijkste stap in deze situatie is om hier ook online bewijs van te plaatsen, bijvoorbeeld door een reactie te plaatsen op een negatieve review. Nog beter is een reactie van de auteur van het bericht, waaruit duidelijk is dat de klacht naar tevredenheid is opgevolgd.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat een zoekmachine bij een zoekopdracht naar een bedrijfsnaam ook de websites van concurrenten weergeeft.
Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer de bedrijfsnaam bestaat uit weinig specifieke termen.
Concurrenten kunnen in de zoekresultaten voorkomen doordat de zoekmachine aan hun webpagina’s op organische wijze genoeg relevantie toekent om op de eerste pagina van Google te verschijnen.
Uiteraard is het ook mogelijk dat concurrenten betalen om op de betreffende bedrijfsnaam te worden getoond.
Eerste pagina
Om de beeldvorming in de eerste zoekresultaten bij een zoekopdracht naar uw bedrijfsnaam in de gewenste richting te sturen, is vaak een actieve inmenging van u als ondernemer nodig.
Door middel van online reputatiemanagement is het mogelijk om op de eerste pagina van zoekmachines direct de juiste indruk achter te laten op potentiële klanten.
Een in online reputatiemanagement gespecialiseerd bureau bereikt sneller en efficiënter het beoogde resultaat, doordat het de kennis van specialistische SEO-technieken in huis heeft en kan beschikken over een uitgebreid netwerk. Professionele hulp is dan ook zeker aan te raden.
Dit kan u helpen om een voor uw onderneming representatieve eerste pagina van de zoekresultaten te vormen.
Dat kan op verschillende manieren. Bij een zoekopdracht naar de bedrijfsnaam is het vanzelfsprekend dat de website van het eigen bedrijf hoog zou moeten scoren.
Een representatieve eerste pagina kan verder bestaan uit verwijzingen naar het LinkedIn-profiel van de onderneming, nieuwsberichten of profielen op externe websites, voor de onderneming relevante afbeeldingen of een enkel zoekresultaat dat voor de zoekopdracht niet relevant is.