Het leven van een freelancer heeft zo z’n voordelen. Zo kun je je tijd steken in de dingen die voor jou van waarde zijn, leid je een vrij bestaan en kun je werken op de momenten die voor jou prettig zijn.
Echter zit er ook een donkere kant aan het leven van de zelfstandige ondernemer. Zo leg je zelf je eigen lat, dus is de kans groot dat je verwachtingen erg hoog zijn. Daarnaast ben je ook op jezelf aangewezen voor het indelen van je eigen uren, dus het risico van tijdsverspilling is vele malen groter dan wanneer je voor een baas werkt.
Hoe kun voorkomen dat je je avonduren moet vullen met opdrachten die je nog moet afronden? En hoe behoud je de balans tussen een productief bestaan en een evenwichtig sociaal leven? Om dit te kunnen bereiken heb je een strak tijdschema nodig. In dit artikel wordt toegelicht hoe je een effectieve methode van time management kunt hanteren.
Ga je vol voor je carrière, dan zal je gezin daar onder leiden. Althans, dat is wat de meeste ondernemers denken.
You can have it all
Veel ondernemers zijn van mening dat je niet alles kunt hebben. Het leven kent immers vele aspecten waar je als mens aandacht aan kunt besteden. Of het nu gaat om je werk, je gezin, je gezondheid of je vrienden; al deze aspecten vereisen management. Het is dan ook vaak te zien dat er op minimaal één van deze dingen “bezuinigd” wordt. Ga je vol voor je carrière, dan zal je gezin daar onder leiden.
Althans, dat is wat de meeste mensen denken.
Dit hoeft namelijk niet altijd het geval te zijn. Zo zijn er talloze voorbeelden van ondernemers die uitblinken in diverse markten en lijken te beschikken over een magische gave om een driedubbel aantal uren in een werkdag te proppen.
Hoe werkt dit?
Deel je tijd zo effectief mogelijk in
Het antwoord op deze vraag is eigenlijk zo voor de hand liggend dat het moeilijk te vatten is. De sleutel tot succes is namelijk het zo effectief mogelijk indelen van je tijd. Er zijn vele wijsheden te vinden over time management, maar in principe houdt het in dat je je leven op een drastische manier omgooit en zo meer tijd over houdt, en dus meer werk kan produceren, meer tijd over houdt voor je vriendin of eindelijk eens naar de sportschool kunt gaan. Dit is echter een stuk makkelijker gezegd dan gedaan.
Hoe kun je het beste beginnen met effectiever leven?
Eén van de beste manieren om dit te bereiken is door iedere minuut van je week bij te houden. Dit klinkt misschien wat overdreven, maar op deze wijze krijg je een zeer gestructureerd inzicht van hoe jij je tijd daadwerkelijk besteed. Voor vrijwel alle mensen is het namelijk bijzonder moeilijk om in te schatten hoeveel uur ze daadwerkelijk aan een specifieke taak besteden. Miljoenen jaren evolutie heeft er helaas nog niet toe geleid dat we zeer accuraat schattingen kunnen maken van onze tijdbesteding.
Zo denk je wellicht dat je maar een kwartiertje per dag op Twitter zit, maar als je alle minuten en seconden bij elkaar optelt kom je wellicht wel op meer dan een uur uit.
Ok, tijd bijhouden dus. Maar waar te beginnen?
Alles wat je nodig hebt is een simpel Excel documentje waarin je je dagelijkse activiteiten bijhoudt.
Een gestructureerde aanpak
Er zijn diverse time management tools te downloaden, maar die heb je in mijn ogen niet nodig. Wil je echt verbetering in je leven dan pak je het zelf aan. Alles wat je nodig hebt is een simpel Excel documentje waarin je je dagelijkse activiteiten bijhoudt.
Begin simpel met een week. Maak zeven rijen aan en deel vervolgens de blokken op in uren, of beter nog, in halve uren. Je kunt hiermee zo ver gaan als je zelf wilt. De volgende stap is om de komende week ieder half uur kort te noteren in keywords wat je hebt gedaan.
Heb je bijvoorbeeld je mail beantwoord, dan noteer je “mail”. Heb je op Instagram zitten scrollen, noteer dan “Instagram”. Simpel.
Wees eerlijk tegen jezelf. Constateer je dat je gemiddeld per week zo’n 4 uur op social media zit, schrijf dit dan ook op.
De voordelen
Nu heeft deze methode van time management twee grote voordelen. Ten eerste zul je namelijk aan het einde van de week precies kunnen zien hoe effectief je daadwerkelijk bent. Wees hierbij eerlijk tegen jezelf. Constateer je bijvoorbeeld dat je gemiddeld per week zo’n 4 uur op social media zit, schrijf dit dan ook op bij deze week. Probeer vervolgens deze activiteit stapsgewijs per week te minderen of als je echt hardcore bent direct te elimineren.
Zo kun je per week zien of je progressie boekt en met welke taken je moeite hebt.
Een tweede voordeel is dat je al vanaf het begin zult merken dat deze methode je vele malen efficiënter zal maken. Je brein zal zich namelijk aanpassen aan je schema waardoor je ook veel bewuster bezig bent met je tijdsindeling. Je zult vanaf Dag 1 dus al resultaten zien.
Heb jij moeite met het indelen van je uren? Of het gevoel dat er meer te halen valt uit je dag? Probeer dan deze techniek eens toe te passen en laat ons weten wat je ervan vindt!